Brev:
Mad - ikke så god til at tygge
2. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Mad - ikke så god til at tygge
Hej igen igen....
Ja det er jo ikke lang tid siden jeg skrev sidst ang. mad, og jeg har fulgt dine råd, desværre er der opstået noget nyt ang. Luna og mad siden sidst, og bliver derfor nødt til at spørge dig til råds, trods det jeg ved du har travl, nu her hvor en del sundhedsplejersker strejker.
Luna er nu 8 måneder. Jeg startede med supplerende skemad da hun var 4 måneder. Hun har været glad og interesseret i hvad hun fik og hvad vi fik. Hun har fra starten været god til at spise selv med hænderne, og har fået tilbudt en masse forskellige ting og har fået lov til at grise.
Hun er stadig meget interesseret i hvad vi spiser og er der med det samme hvis der ryger noget ind i vores munde, .. så det er svært at snige et stykke slik op af tasken uden at hun brokker sig over hun ikke får noget, hvilket hun selvfølgelig ikke gør.
Hun er de sidste 2 uger begyndt at brokke sig, - det kan ende med at hun sidder og græder med tåre, når hun får skemad, hun åbner forsat munden, og vil gerne have mere når hun bliver spurgt eller tilbudt... men hun græder.... lige så snart hun selv får noget i hænderne så holder hun op og sidder fornøjet og spiser af det hun nu får..så sniger jeg lidt ind med skeen indimellem... men synes ikke rigtig om det for jeg føler jeg snyder hende og tvinger det i hende?
Hun er ikke så god til at tygge, men får det på en eller anden måde mos det i munden og synker det.
Hun er også begyndt at kunne lide at få mad på gaffel, men også her vil hun selv styre gaffelen, og da det tager længere tid end ske mad får hun jo ikke så meget ned.
Jeg har virkelig forsøgt at variere den skemad hun får, alle mulige kombinationer af grød, af mos osv. Kan det være hun simpelthen er træt af skemad… og i såfald hvad jeg så tilbyde hende..? eller hvordan skal jeg få hende til at blive glad for skemad igen… Det skal tilføjes at hun bestemt er glad for mad, og kan lide alt og synes det er meget spændene, bare hun selv sidder med det.
Mellem 6-7 ammes
mellem7.30-8.15 grød + vand eller mme af kop spiser ml ½ dl til 2 dl
ml. 8.45-9.15 sover en lur max 1 time
ml. 10-11 frugt
ml. 11.30-12.15 grønsagsmos, rester, bondebrød med smøreost, avokado, rognguf m.v. med gaffel. tomater eller andet i hånden, spiser ½ dl til 1 dl mos. Vand af kop
ml. 12.30-13.15 ammes og lægges til lur. Sover 1 timer til 2 ½ time
når hun våger tilbydes hun frugt mos eller cultura med frugt, spiser meget lidt, men spiser meget hvis hun selv har frugt i hånden.
Hvis hun ikke har sovet meget til middag sover hun fra 17-18. hvis hun har sovet ok, tager hun en lille powernap 20-30 min fra kl17.30 til 18.00
ml. 17.30-18.00 grønsagsmos, med kød el fisk, udgangspunkt i vores mad. Mme af kop. Spiser ½ dl-1 dl. Spiser igen gerne selv med hånden.
20.00 ammes
21.00 ammes og lægges til natten, sover til kl. 6 el 7.
Lige par hurtige:
Må hun få rå tomater?
Jeg skal begynde arbejde 1 sep. Der vil Luna være 11 måneder. Jeg har skiftende arbejdstider så har kun mulighed for at amme tidlig om morgen. Hun bruger ikke sutteflaske. Vil den ene amning være nok. I næste måned når hun er 9, vil jeg skifte den ene aften amning ud med en kop varm mme. Kunne det være en ide eller er det dumt?
På forhånd tusind tak for hjælpen
Line